Doelen stellen

Ik vraag een tienjarige kunstschaatser: “Wanneer kom jij tevreden van het ijs af?” Zij antwoord:

“Als ik meer punten heb, dan de vorige keer en als alles lukt.”

Dit is een meisje dat ‘volledige perfectie’ wil. Dit zorgt ervoor dat zij heel goed is, maar ook vaak in tranen.

Waar leg je de lat?

Jonge sporters vinden het nog moeilijk de lat op de juiste hoogte te leggen voor zichzelf. Ze schieten snel door in te hoog of te laag. Daardoor worden ze ontevreden over de uitkomst, omdat het te weinig uitdaging biedt of het onmogelijk is om te halen.

Leer ze daarom doelen stellen, het heeft invloed op:

  • Motivatie: Je wilt jouw doel behalen en bent daardoor extra gedreven;
  • Zelfvertrouwen: Wanneer je jouw doel behaalt geeft dat een trots gevoel;
  • Concentratie: Het helpt om je aandacht te richten;
  • Plezier: Je kunt saaie trainingen interessanter maken, door uitdagingen te stellen.

Je geeft de training zoals je die van plan was. Je verwerkt taak- en resultaat in de opdrachten.

  • Resultaat gericht op de uitkomst (win-doelen): De uitkomst hiervan ligt niet volledig onder jouw controle en ligt in de toekomst;
  • Taak gericht op de uitvoering (doe je helemaal zelf): waarbij je actief werkt aan het verbeteren van: fysiek, technisch, tactisch of mentaal.

Taakdoelen

Belangrijk is dat jij in jouw training de focus legt op taakdoelen, waardoor het makkelijker voor de kinderen wordt dat ook te doen. Je zult merken dat de resultaten als van zelf volgen.

 

Richt zich op: Doel: Prestatiemotief:
Taakgerichte sporter Vergelijking met eigen prestaties. Taak: uitvoering verbeteren. Leren.
Resultaatgerichte sporter Vergelijking met prestaties van anderen. Resultaat: wedijver en winnen. Resultaat.

 

De kunstschaatser vanuit het voorbeeld hierboven en haar groep kan bij het opwarmen bijvoorbeeld een taakdoel krijgen: ‘ontspannen schaatsen’. Na afloop vraag je: ‘Lukte het ontspannen te schaatsen?’ ‘Hoe voelt dat?’ Dit kan bij iedere sport, waarmee je de sporters bewust maakt van hun eigen lichaam en de invloed die ze er op hebben.

Doelen stellen individu

 

 

 

 

Doelen stellen team